Elemzők úgy sejtik, hogy az oroszok több mint száz tartályhajóból álló flottát gyűjtöttek össze, hogy ki tudják játszani az olajértékesítésre vonatkozó nyugati szankciókat. Szakértők úgy gondolják, hogy ezzel a lépéssel bár csökkenteni tudják a szankciók hatását, teljesen megszünteti nem tudják azokat.
Azokba az országokba fogunk olajat és olajtermékeket eladni, amelyek piaci feltételek között fognak együttműködni velünk.
Az Európai Unió korábban kijelentette már, hogy azok a nem uniós zászló alatt közlekedő tankerek, amelyek megsértik az intézkedéseket, három hónapra lesznek kitiltva a tengeri szolgáltatásokból. A Financial Times megjegyzi, ezek a lépések vélhetően elzárják az oroszokat az olajszállítás nagy részétől, ugyanis nem lesznek olyan társaságok, melyek orosz olajat szállítanak majd.
Az üzleti lap azt írja, hogy a Kreml az új flottáját arra kívánja használni, hogy olyan országokba szállítson, mint India, Kína vagy Törökország.
Egészen biztos, hogy ezeknek a hajóknak nagy része Oroszországba kerül”
– jelezte az egyik tengeri szállítmányozással foglalkozó vállalat egyik vezetője.
Idén Moszkva eddig a feltételezések szerint 29 olajszállító tankerhajót vásárolt, melyek egyesével több mint kétmillió hordó olajat tudnak szállítani. Emellett az újonnan beszerzett, kevésbé ismert és régi hajók a suezmax osztályba tartoznak, egyenként egymillió hordót tudnak vinni.
Craig Kennedy olajszakértő szerint nagyon sok hajót adtak el az elmúlt hónapokban meg nem nevezett vevőknek és a tankerek nagy része Oroszországban bukkant fel, hogy nyersolajat vegyen fel. Állítása szerint ezek a szupertankerek túl nagyok ahhoz, hogy az orosz kikötőkbe férjenek, így kérdéses, hogy hosszú távon tudják-e majd használni őket.
Nem minden névtelen vevő által megvett hajó mögött vannak oroszok”
– mondta Kennedy.
A hétvégére sem javult a helyzet benzinfronton: országszerte több benzinkút ki sem nyitott az üzemanyaghiány miatt.
Nyitókép: Angelos Tzortzinis / AFP